Pitäisikö kahdesti rokotettujen testeistä luopua?

Lääkärin mielestä testauksen priorisointi on nyt välttämätöntä.
Koronaviruksen testauspiste Vuosaaressa Helsingissä. LEHTIKUVA / RONI REKOMAA
Koronaviruksen testauspiste Vuosaaressa Helsingissä. LEHTIKUVA / RONI REKOMAA

Niin koronaviruksen testauskapasiteetti kuin tartunnanjäljityskin on etenkin pääkaupunkiseudulla ruuhkautunut. Apulaisylilääkäri Sanna Stålnacken mielestä priorisointi on tässä tilanteessa välttämätöntä. Hän ei pidä kaikkien kahdesti rokotettujen testaamista välttämättömänä.

– Testauskapasiteetti on ylärajoillaan. Miksemme voisi lopettaa niiden kahdesti rokotettujen testausta, jotka eivät ole tekemisissä riskiryhmien tai rokottamattomien kanssa?, lääkäri ehdottaa Twitterissä.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Hänen mukaansa ”nyt pitää uskaltaa tehdä päätöksiä”. Muussa tapauksessa muiden sairauksien hoito vaarantuu, Stålnacke varoittaa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Kaikkia tapauksia emme tule kuitenkaan saamaan kiinni, testaammepa miten paljon hyvänsä, hän sanoo.

https://twitter.com/TKL_Sanna_S/status/1430589479702695949

https://twitter.com/TKL_Sanna_S/status/1430593654972985346

Mainos