Peräti 90 prosenttia Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin osastoilla keväällä 2020 hoidetuista koronapotilaista ilmoitti kyselytutkimuksessa kärsivänsä ainakin yhdestä taudin oireesta vielä puoli vuotta sairastumisensa jälkeen.
Oireet raportoitiin keuhkoterveyden asiantuntijajärjestö Filha ry:n tiedotteen mukaan pääosin lieviksi. Naisten sairaalahoidot olivat miehiä lyhyempiä, mutta naiset raportoivat miehiä enemmän oireita ja huonompaa elämänlaatua puoli vuotta sairastumisesta. Aiemmin työssä käyneistä 11 prosenttia ei ollut päässyt palaamaan työelämään kokoaikaisesti puolen vuoden kuluttua sairastumisesta.
Suomen molekyylilääketieteen instituutin vanhempi tutkija, lääkäri Jukka Koskela pitää tietoja niin kutsutusta ”pitkästä koronasta” yllättävinä.
– Huhhuh. Pahempi kuin osasin odottaa, hän tviittaa.
Aiheesta väitöskirjatutkimustaan tekevä lääketieteen lisensiaatti Anna Lindahl kertoo tiedotteessa suomalaistulosten olevan linjassa kansainvälisen tutkimustiedon kanssa.
– Koronataudin sairastaneilla oireet näyttäisivät kestävän pitkään, eivätkä ne välttämättä ole kytköksissä taudin vaikeusasteeseen. Onneksi valtaosalla oireet ovat kuitenkin puoli vuotta sairastamisesta lieviä, Lindahl toteaa.
Yleisimmät potilaiden kertomat pitkäkestoiset oireet olivat väsymys (88 prosenttia potilaista), uupumus (79 prosenttia), uniongelmat (79 prosenttia) sekä hengenahdistus (70 prosenttia). Naisilla oireita oli miehiä enemmän, vaikka heidän sairaalahoitonsa oli lyhyempää.
Tutkimuksessa mitattiin elämänlaatua kahdeksalla eri osa-alueella ja näissä kaikissa naisilla oli huonommat tulokset kuin miehillä. Naissukupuolen lisäksi korkea ikä, suuri painoindeksi, uniapnea sekä pitkä hengityskonehoito olivat yhteydessä matalampaan elämänlaatuun.
– Elämänlaadusta vaikean koronataudin jälkeen on vain hyvin vähän tutkimusta kansainvälisestikin, joten tuloksemme on tärkeä, vastuututkija professori Tuula Vasankari Filha ry:sta toteaa.
Hänen mukaansa tulosten tulkintaa vaikeuttaa kuitenkin vallitseva pandemiatilanne, joka voi vaikuttaa elämänlaatuun monella tavalla.
Tutkimus toteutettiin yhdessä keuhkoterveyden asiantuntijajärjestö Filha ry:n sekä Hengitysliiton kanssa tutkimus koronatautiin sairastuneiden toipumisesta. Tutkimukseen kutsuttiin vuonna 2020 maalis-kesäkuun aikana vaikean koronataudin vuoksi sairaalassa hoidettuja.
Huhhuh. Pahempi kuin osasin odottaa.
— Jukka Koskela🇺🇦 (@jukka_koskela) August 23, 2021