Pohjois-Korean sairaalat: ”Potilaat sairastuvat siellä entisestään”

Suljetun maan sairaalat kärsivät valtavista puutteista.

Pohjois-Korean sairaalat ovat ränsistyneitä ja puuttellisia, kertoo Daily NK.

Vaikka joitakin yrityksiä uudistaa maan terveydenhuoltoa on diktaattori Kim Jong-unin aikana tehty, ovat uudistukset pohjoiskorealaisten lähteiden mukaan lähinnä pintapuolisia ja suurkaupunkeihin keskittyviä.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Maakunnissa sijaitsevat aluesairaalat kärsivät huonoista oloista, vaikka ne ovatkin valtion ylläpitämiä. Ulkoa päin ne näyttävät puhtailta, mutta sisältä ne ovat kosteita ja pimeitä. Potilaat sairastuvat siellä entisestään, paikallinen lähde kertoo.

Potilaat altistuvat sairaaloissa useille eri taudeille, ja vanhentuneen kaluston takia tarkkojen diagnoosien antaminen on haastavaa.

– Sairaaloissa ei vain ole lääkkeitä. Se on suurin ongelma.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Monet pohjoiskorealaiset kääntyvätkin mieluummin suoraan Kiinasta salakuljetettujen lääkkeiden kuin lääkärin puoleen. Viranomaiset ovat pyrkineet kitkemään lääkekauppaa.

Jopa sähkökatkokset ovat Pohjois-Korean sairaaloissa yleisiä.

– Ei ole sähköä, joten lääkärit eivät voi edes harkita leikkausten suorittamista yöllä.

Mainos