Pohjoismaiden kuninkaalliset saapuvat juhlimaan Suomen 100-vuotista itsenäisyyttä

Presidenttiparit ja kuninkaalliset tervehtivät yleisöä Presidentinlinnan parvekkeelta aamupäivällä torstaina 1. kesäkuuta.

Pohjoismaiden valtionpäämiehet juhlivat torstaina 1. kesäkuuta 2017 Helsingissä Suomen 100-vuotista itsenäisyyttä. Päivän isäntinä toimivat tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio.

Presidenttipari ottaa vastaan Tanskan kuningatar Margareeta II:n, Ruotsin kuningas Kaarle XVI Kustaan ja kuningatar Silvian, Norjan kuningas Harald V:n ja kuningatar Sonjan sekä Islannin presidentti Guðni Thorlacius Jóhannessonin ja tämän puolison Eliza Jean Reidin Presidentinlinnan etupihalla kello 10.30 alkavissa seremonioissa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Seremonioiden jälkeen presidenttiparit ja kuninkaalliset tervehtivät yleisöä Presidentinlinnan parvekkeelta. Yleisö voi seurata vieraiden saapumista Kauppatorilla ja Pohjoisesplanadilla.

Presidentinlinnan ohjelman jälkeen päivä jatkuu Helsingin tulevan pormestarin Jan Vapaavuoren isännöimällä lounaalla kaupungintalolla. Suomen presidenttipari ja vieraat siirtyvät Presidentinlinnasta kaupungintalolle sään salliessa kävellen noin kello 11.20 ja tervehtivät yleisöä matkalla.

Lisäksi presidenttiparit ja kuninkaalliset seuraavat kaupungintalon parvekkeelta Kauppatorilla järjestettävää Koko Suomi tanssii -tapahtumaa, jossa tanssitaan humppaa ja katutanssia. Alueelle kannattaa saapua Esplanadeja pitkin.

Vierailu huipentuu juhlapäivälliseen

Mainos - sisältö jatkuu alla

Iltapäivällä presidentti Niinistö, rouva Haukio ja Pohjoismaiden valtionpäämiehet osallistuvat ruotsalais-suomalaisen kulttuurikeskuksen Hanasaaren uudelleenvihkimiseen. Lisäksi juhlavieraat tutustuvat Sibelius-monumenttiin Sibeliuksen puistossa.

Päivän päättää juhlapäivällinen Presidentinlinnassa.

Päivä aiheuttaa Helsinkiin poikkeuksellisia liikennejärjestelyitä.

Mainos