Helsingin poliisi totesi lauantaina yhteisöpalvelu Twitterissä, että kyytipalvelu Uberin kuljettajista tulee tehdä ilmoitus poliisille. Se kehotti samalla myös akuuteissa tilanteissa olemaan yhteydessä hätäkeskukseen. Twiittaus herätti kommenttien myrskyn, joka jatkuu jo toista päivää.
Monikaan ei tuntunut pitävän asiaa vakavana, vaan eräskin ihmetteli asiaa ”ette ole tosissanne? Eikö teillä ole oikeita töitä?” Moni muukin ihmetteli, eikö tärkeämpiä työtehtäviä ollut tarjolla. Poliisilta kyseltiin myös tuntomerkkejä, joista Uber-kuljettajan tunnistaa. Myös hätäkeskuskommentti herätti kysymyksiä.
”Mikä on akuutti tilanne joka vaatii soiton hätäkeskukseen tämän tyyppisessä asiassa?”
Kommenteissa pohdittiin myös taksijärjestelmää ja asiakkaiden tarpeita. Uberia verrattiin linja-autoyhtiö Onnibusiin, sillä asiakasta arveltiin kiinnostavan enemmän palvelun laatu ja hinta, kuin vanhat läänitykset. Tähän myös takseja kehotettiin paneutumaan. Kärkkäimmissä kommenteissa mentiin toiveissa pidemmällekin.
”Eikö poliisin pitäisi mieluumminkin käydä pistämässä taksimafia rautoihin epäreilusta kilpailun estämisestä?”
Poliisin näkemykselle löytyi puolustajia taksinkuljettajien riveistä. Uberin palvelua pidettiin laittomana ja taksipalveluita puolestaan tutkitusti laadukkaina. Lakiin vetoaminen ei miellyttänyt sekään kaikkia.
”Mitä jos yrittäsitte kilpailla palvelun laadulla uberin kanssa, lakijankkaamisen sijaan?”