Katalonian entinen aluejohtaja Carles Puigdemont ja neljä entisen aluehallituksen ministeriä vapautettiin Belgiassa sunnuntaina puolenyön aikaan. He eivät kuitenkaan saa poistua maasta, ja heidän on pidettävä viranomaiset tietoisina olinpaikastaan.
He olivat ilmoittautuneet Belgian poliisille sunnuntaiaamuna, kun espanjalainen oikeusistuin antoi heistä eurooppalaisen pidätysmääräyksen.
Belgialaisen syyttäjäviranomaisen mukaan pidätysprosessiin ei ole liittynyt mitään poliittista painostusta.
– Vastaanotettuamme pidätysmääräyksen emme ole olleet missään yhteydessä Belgian tai Espanjan ministereihin, kertoi yleisen syyttäjän tiedottaja sunnuntaina El Paísin mukaan.
Belgian liittovaltion poliisille ilmoittautuivat Puigdemontin kanssa entinen maatalousministeri Meritxell Serret, entinen terveysministeri Antoni Comín, entinen kulttuuriministeri Lluís Puig ja entinen opetusministeri Clara Ponsatí.
Puigdemont ja ministerit matkustivat Belgiaan, kun Espanja otti Katalonian suoraan hallintaansa aluehallinnon yksipuolisen itsenäisyysjulistuksen jälkeen.
Heitä syytetään kapinasta, kansankiihotuksesta ja julkisten varojen väärinkäytöstä. Madridissa on jo pidätettyinä parikymmentä Katalonian entisen aluehallinnon ministeriä ja johtohenkilöä.
Puigdemont ja ministerit kutsutaan belgialaisen oikeuden eteen 15 päivän sisällä. Belgian pitää luovuttaa heidät Espanjaan viimeistään kolmen kuukauden kuluttua.
Barcelonalaisen La Vanguardian -lehden teettämän mielipidemittauksen mukaan itsenäisyyttä kannattavat puolueet saisivat joulukuun 21. päiväksi määrätyissä vaaleissa Katalonian alueparlamenttiin yhteensä 66 paikkaa. Tämä ei riittäisi määräenemmistöön, johon tarvittaisiin 68 paikkaa.
Äänestysvilkkaus olisi kyselyn mukaan ennätyskorkealla yli 80 prosentissa, mutta La Vanguardia arvioi ennusteen perusteella kaiken olevan enemmän auki kuin koskaan.