”Presidentiksi voi nousta vaikka Cheek”

Vasemmistoliiton entisen kansanedustajan Anne Huotarin mielestä "suomalaiseen demokratiaan ei kuulu enää yhden miehen show".

Vasemmistoliiton kansanedustajana 1995-2007 toiminut oululainen Anne Huotari kirjoittaa Kansan Uutisissa. Hänen mukaansa ”kaikki muu on jo nähty, mutta ei sitä, miten käy tasavallan presidentti Niinistöltä rock’n roll”.

Huotarin mielestä ”Niinistö ottaa kantaa kaikkiin asioihin, pällistelee lähes joka uutislähetyksessä ja muuttaa näin presidentti-instituutiota jokamiehen duuniksi aiemmasta valtiomiesmäisestä pönötysvirasta”.

Mainos - sisältö jatkuu alla

”Hän viritti nuorison syrjäytymisestä markkinointikampanjan, jolla herrasväki voi prassailla välittävänsä nuorista lahjoittamalla muutaman kympin. Se oli kuitenkin vain temppu siirtää Suomea taas askeleen hyvinvointivaltiosta hyväntekeväisyysyhteiskuntaan, jossa hyvän mielen voi ostaa pinnallisilla kampanjoilla samaan aikaan, kun Niinistön oma puolue ajaa perusrakenteiden purkamista”.

Anne Huotari kertoo voivansa kuvitella, että ”tänä populismin aikakautena presidentiksi voi nousta kuka vaan ilman poliittista vastuuntuntoa. Vaikkapa hän, joka heittää pahimmat läpät maahanmuuttajista”.

Hän nostaa yhdeksi esimerkiksi Cheek-artistia tarkoittaen ”hänet, joka myy loppuun kaksi stadionkeikkaa alta aikayksikön täysin ristiriitaisilla viesteillään: nousin vaikeuksien kautta voittoon ja nyt kilistelen musiikkivideoilla avoautoon nojaten samppanjalaseja ja luon naisesta käyttöesinekuvaa. Ja lapsiyleisö vanhempineen hurraa tulevalle presidentille, on se niiiin ihana”.

Mainos - sisältö jatkuu alla

”Tai hän, jolle on jo 15-vuotiaana rakennettu levy-yhtiön toimesta mahtava fanituskoneisto lehtineen ja koruineen. Entä hän, joka on valittu vuoden suosituimmaksi tv-esiintyjäksi siksi, että hän tekee pähkähulluja temppuja henkensä uhalla. Kutsu itsenäisyyspäivän juhliin tuli jo, ehkä myöhemmin illan isännäksi. Tässäpä tulevia presidenttiehdokkaita aikakaudella, jossa politiikka on peestä ja ihmisten aivot täyttää tv-moska”, Huotari kirjoittaa.

Huotari sanoo vasemmistonuorten loppuvuodesta heittämää ajatusta presidentti-instituution lopettamisesta pirteäksi esitykseksi. Hän ihmettelee, miksi ”Suomen kansa ja kokoomuksen äänitorvena toimiva media vaikeni tämän radikaalin avauksen lähes tyystin”.

Anne Huotarin mukaan juuri nyt olisi aika käydä keskustelua siitä, mikä arvo tämän päivän Suomessa on presidentillä, jolla ei oikeasti ole mitään valtaa.

Mainos