Presidentti ja ministerit keskustelivat tiistaina toteutuvasta Nato-jäsenyydestä

Suomesta tulee puolustusliiton jäsen.
Presidentinlinna Helsingissä. MARKKU ULANDER / LEHTIKUVA
Presidentinlinna Helsingissä. MARKKU ULANDER / LEHTIKUVA

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja valtioneuvoston ulko- ja turvallisuuspoliittinen ministerivaliokunta (TP-UTVA) keskustelivat maanantaina puolustusliitto Naton tiistaina alkavasta ulkoministerikokouksesta ja Suomen tulevasta jäsenyydestä. Asiasta kertoo valtioneuvoston viestintäosasto.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Niinistö ja Naton pääsihteeri Jens Stoltenberg vahvistivat maanantaina, että Suomesta tulee Naton jäsen tiistaina.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Presidentti matkustaa Brysseliin ja osallistuu Naton päämajassa järjestettävään viralliseen liittymisseremoniaan. Tilaisuuteen osallistuvat myös ulkoministeri Pekka Haavisto (vihr.) ja puolustusministeri Antti Kaikkonen (kesk.).

Valtioneuvoston viestintäosasto kertoo, että TP-UTVA:ssa keskusteltiin myös Suomen ja Yhdysvaltain puolustusyhteistyösopimusneuvotteluista, alueellisten järjestöjen suhteesta Venäjään, Venäjän hyökkäyssodasta Ukrainassa ja Euroopan turvallisuustilanteesta. TP-UTVA käsitteli myös vuodelle 2022 asetettujen siviili- ja sotilastiedustelun painopisteiden toteutumista.

Mainos