Professori ihmettelee Pekka Haaviston sanoja: Minä en tuntisi helpotusta

Ulkoministeri on puhunut helpotuksesta valiokuntakäsittelyn jälkeen.

Lapin yliopiston prosessioikeuden professori Mikko Vuorenpää ihmettelee ulkoministeri Pekka Haaviston suhtautumista hänen toimiaan koskevaan eduskunnan perustuslakivaliokunnan ratkaisuun.

– Ihmiset suhtautuvat asioihin eri tavoin. Esimerkiksi minä en tuntisi, saati ilmaisisi Hesarissa, pienintäkään helpotusta, jos saisin kuulla eduskunnan perustuslakivaliokunnalta, että olen toiminut tehtävässäni vastoin lakia, Vuorenpää tviittaa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Perustuslakivaliokunta katsoi eilen valmistuneessa mietinnössään ministeri Haaviston rikkoneen al-Holin asiassa sekä hallintolakia että ulkoasiainhallintolakia. Ministerisyytteen vaatiman korotetun syyksiluettavuusvaatimuksen ei kuitenkaan katsottu täyttyneen, joten Haavisto selvisi moitteilla.

Valiokunnan jäsen Wille Rydman (kok.) huomautti keskiviikkona illalla, että tavallinen virkamies joutuisi vastaavassa tilanteessa syytteeseen.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Pekka Haavisto kommentoi  valiokunnan ratkaisua keskiviikkona illalla tiedotustilaisuudessaan.

– Haluan ilmaista helpotuksen tunteen, tässä on aika pitkä eli vuoden kestänyt prosessi takana. On hienoa, että perustuslakivaliokunta on sen saanut tänään päätökseen, Pekka Haavisto muun muassa sanoi tiedotustilaisuudessa.

Mainos