Professori IS:lle: Ennustaako THL toista aaltoa?

Tutkijaryhmän mukaan tautihuippu sivuutetaan mahdollisesti huhtikuussa.

Lauantaina Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen terveysturvallisuusosaston johtaja Mika Salminen arvioi koronaviruspandemian tautihuipun olevan Suomessa vielä kaukana edessä. Nyt professori Mikko Kolehmainen haluaa tietää, mihin THL:n arvio perustuu, uutisoi Ilta-Sanomat.

Kolehmainen kuuluu suomalaiseen riippumattomaan tutkijaryhmään, jonka mukaan tautihuippu on nykyrajoituksin sivuutettu mahdollisesti jo huhtikuussa. Ryhmän laatimat REINA-simulaatiomallit tukevat tätä arviota.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Jos ennustetaan huippua syksylle, niin sen täytyy perustua siihen, että rajoitusten höllentäminen johtaa uuteen sairastumisaaltoon. Ennustetaanko tässä niin sanottua toista aaltoa, Kolehmainen kommentoi IS:lle.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Rajoitusten purkaminen ei myöskään välttämättä johtaisi uuteen tautihuippuun, Kolehmainen sanoo. Keskeisintä on tehokkaan jäljitysmekanismin luominen.

Kolehmainen ja tutkijaryhmä peräänkuuluttavat koronaennusteiden laatijoilta etenkin tieteellistä avoimuutta. Mallintaminen on epävarmaa Kolehmainen korostaa, ja siksi tieteellinen vertaisarviointi on tärkeää.

 

Mainos