Ikään perustuvat koronarajoitukset on poistettava välittömästi, sanoo yleislääketieteen emeritaprofessori Sirkka-Liisa Kivelä Ilta-Sanomille. Kivelä uskoo eristyksen aiheuttaneen iäkkäille jo huomattavaa vahinkoa.
– Olin alusta asti sitä mieltä, ettei yli 70-vuotiaita olisi pitänyt asettaa karanteeniin, Kivelä sanoo.
Kivelä on huolissaan erityisesti ikäihmisten toimintakyvyn heikentymisestä.
– Rajoitukset murentavat iäkkäiden fyysistä, psyykkistä, kognitiivista ja sosiaalista toimintakykyä. Mitä vanhemmasta henkilöstä on kyse, sitä nopeammin keskimäärin toimintakyky heikkenee, emeritaprofessori selittää.
Jo kaupassa käynti voi olla iäkkäälle ihmiselle erittäin tärkeää kunnon ja koginitiivisen toimintakyvyn kannalta.
– Jos esimerkiksi 85-vuotias elää lähellä kauppaa ja kykenee käymään siellä itse, sisältyy kauppamatkaan useita kognitiivista kykyä vahventavia tehtäviä. Ensimmäisenä ikäihmisen tulee pukeutua ja muistaa avaimet, osata tilata hissi, sitten muistella reitti kaupalle ja löytää oikeille hyllyille kaupan sisällä ja hoitaa maksaminen. Kotona hänen tulee miettiä, mikä ostos menee jääkaappiin, mikä pakkaseen ja mikä muualle.
Myös sosiaaliset suhteet kärsivät Kivelän mukaan koronatoimien vuoksi. Nyt suosittelee muita toimia viruksen hillitsemiseksi.
– Minä kannatan maskeja! Myös testimäärää kannattaisi lisätä ja ohjata näihin erityisesti riskiryhmien edustajia.