Koronatartunnat ovat Suomessa jälleen kasvussa, ja Helsingin yliopiston immunologian professorin Seppo Meren mukaan kaikkien suomalaisten on nyt kannettava kortensa kekoon tilanteen kuriin saamiseksi. Turvaväleistä, käsihygieniasta ja maskien käytöstä on jatkossakin pidettävä kiinni, professori korostaa.
Uusia tartuntoja Suomessa todettiin perjantaina 235. Meri kehottaa nyt suomalaisia ”skarppaamaan”.
– Keväällä toteutettuja rajoituksia ei voida aivan samassa laajuudessa toteuttaa, mutta omalla käyttäytymisellä voi saada lähes samoja vaikutuksia aikaan, Meri sanoo Ilta-Sanomille.
– Jos esimerkiksi kolmen viikon ajan skarppaisimme niin, että jokainen meistä tekisi kaikki toimet, mitä voi tehdä koronan leviämisen estämiseksi, se saattaisi pysäyttää taudin etenemistä huomattavasti.
Professori on tyytyväinen etätyösuosituksiin ja laajassa käytössä olevaan koronavilkku-sovellukseen.
– Näiden toimenpiteiden avulla saamme tuloksia, joilla taudin leviämistä voidaan estää ja vakavia tautimuotoja vähentää. Julkisessa liikenteessä ja kokoontumisissa kannattaa käyttää maskia, jos turvavälien pitäminen on vaikea
– Voimme saada hyviä tuloksia, jos jokainen nyt ryhdistäytyy muutamaksi viikoksi, Meri uskoo.