Professori KL:lle: Lakkoilu on Suomessa katoavaa kansanperinnettä

Harri Melinin mukaan ay-liike käyttää lakkoasetta, koska sillä saa julkisuutta kesken työmarkkinaneuvotteluiden.

Poliittiset lakot ja mielenilmaukset ovat Suomessa harvinaisia ja niillä on paha kaiku, sanoi Tampereen yliopiston sosiologian professori Harri Melin Kauppalehdelle.

– Lakkoilu on muutenkin Suomessa katoavaa kansanperinnettä ja pelkkä keskiluokan ilmiö, Melin totesi.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Työväenluokan lakot loppuivat 1970-luvulla. Poliittisia mielenosoituksiakaan ei ole lähihistoriassa juuri ollut. Pakkolakeja vastustanut toimintapäivä kaksi vuotta sitten oli poikkeus.

Melinin mukaan ay-liike käyttää harvinaista asetta, koska se saa sillä julkisuutta ja näkyvyyttä työmarkkinaneuvotteluiden ollessa kesken.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Hallitus ei voi Melinin mukaan perääntyä työttömyysturvan aktiivimallista. Hän uskoo, että hallitus korjaa aikanaan mallin valuvikoja ja lisää vähän rahaa työvoimapalveluihin.

Työehtosopimusneuvotteluihin Melin ei usko ”karnevaalin” vaikuttavan millään tavalla.

Palkansaajakeskusjärjestö SAK järjestää tulevana perjantaina 2. helmikuuta mielenilmauksen, jolla vastustetaan työttömyysturvan aktiivimallia. Muutamat liitot ovat ilmoittaneet järjestävänsä poliittisen lakon samana päivänä.

Mainos