Lappeenrannan teknillisen yliopiston professori Karl-Erik Michelsenin mielestä kandidaatin tutkinto pitäisi palauttaa arvoonsa ja nuoret pitäisi saada nopeammin työmarkkinoille. Hänen mukaansa gradut tuottavat enää harvoin tieteellistä lisäarvoa.
– Monissa maissa kanditutkinnon jälkeen mennään työelämään ja palataan yliopistoon suorittamaan maisteritutkinto vain jos sille on tarvetta, ja hyvin usein tämä johtaa myös tohtorin tutkintoon, Michelsen sanoi.
Pro gradu -tutkielman tekemisen pohjimmainen tarkoitus on osoittaa, että opiskelija kykenee ilmaisemaan itseään selkeästi ja tieteellisesti sekä tuomaan esiin oman alansa tuntemusta.
Kuitenkin valtaosa maisteritutkinnon suorittavista haluaa vain saada tutkintotodistuksen käteensä, koska kokee siitä olevan hyötyä työmarkkinoilla.
Michelsenin mukaan muutokseen vaadittaisiin poliittista päätöstä. Hänen mukaansa kanditutkinto voisi olla edelleen kaikille vapaa ja ilmainen ja maisteritutkinto maksullinen. Näin hänen mukaansa yliopiston resursseja saataisiin myös kohdistettua tarkoituksenmukaisemmin.