Professorin mukaan koronan hätäjarrua ei ole olemassa

Sosiaali- ja terveysministeriön mukaan vastuu toimista on alueilla.
Koronapassia voidaan edellyttää muun muassa ravintoloissa ja yökerhoissa. LEHTIKUVA / RONI REKOMAA
Koronapassia voidaan edellyttää muun muassa ravintoloissa ja yökerhoissa. LEHTIKUVA / RONI REKOMAA

Oikeustieteilijä, professori Martin Scheinin hämmästelee sosiaali- ja terveysministeriön (STM) kansliapäällikkö Kirsi Varhilan lausuntoja.

– No nyt pomppasi! Sympatisoin STM:öä koronaväännössä THL:n kanssa, mutta kp Varhilan kanta että hybridistrategian mukaan AVI:en pitää ensin täysimääräisesti käyttää valtuutensa ennen kuin valtakunta vetää hätäjarrusta, on kestämätön, Scheinin tviittaa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Sairaaloiden koronakuorma on kasvanut ja yhä useampi asiantuntija ja lääkäri on povannut uusia rajoituksia. Kirsi Varhila antoi Ylen haastattelussa ymmärtää, että ministeriö katsoo vastuun olevan alueilla.

– Sairaanhoitopiirien huoli on aiheellinen. Nyt täytyy sanoa, että toimenpidevelvollisuuskin suorastaan on siellä alueellisesti ja paikallisesti olemassa. Eli siellä pitäisi lähteä miettimään hyvin kohdennettuja rajoitustoimenpiteitä – suositusten kautta rajoitustoimenpiteisiin näillä alueilla, joissa erityisesti ehkä sairaanhoidon kapasiteetti alkaa vaarantua ja on jo pitkäaikaisiakin tautitilanteita takana, kuten esimerkiksi Varsinais-Suomessa on, Varhila vastasi kysymykseen uusista rajoituksista.

Kansliapäällikön mukaan toimille on tarvetta ja niihin pitäisi löytyä ”rohkeutta” alueilla. Kyse olisi Varhilan mukaan lyhytaikaisista täsmätoimista.

Julkisuudessa on pyöritelty myös hallituksen nykyiseen koronastrategiaan kuuluvaa niin kutsuttua hätäjarrua. Kirsi Varhilalta kysyttiin haastattelussa, pitäisikö jarrua käyttää, kun alueilla ei tule uusia toimia.

Poimintoja videosisällöistämme

– Tätä on paljon keskusteltu ja pohdittu, mutta kyllä tällä hetkellä hybridistrategia lähtee siitä, että alueelliset ja paikalliset toimenpiteet on ensin otettava täysimääräisesti käyttöön ennen kuin lähdetään sitten valtakunnan toimenpiteisiin, Varhila vastasi.

Professori Martin Scheinin mukaan vastuu on hallituksella ja Varhilan kuvaama linja kestämätön.

– Ai miksi? Koska 1) mitään hätäjarrua ei ole olemassa, 2) pitää soveltaa lakia (ml. perustuslakia) – joku strategia on vain paperia; ja 3) AVI:t ovat osa valtionhallintoa = valtioneuvosto kantaa vastuun niiden tekemisistä; on hallituksen asia valita lailliset ja tehokkaat ohjauksen keinot, hän listaa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Hätäjarrun tila on jäänyt epäselväksi. STM:n johtaja Pasi Pohjola kertoi maanantaina Ilta-Sanomille, että hätäjarrun virkavalmistelu on yhä kesken.

–  Tavoitteena on saada se valmiiksi mahdollisimman pian. Tarkkaa ajankohtaa valmistumiselle tässä vaiheessa on kuitenkin hankala sanoa, Pohjola kommentoi.

Mainos