Perussuomalaisten eduskuntaryhmä ei aio tehdä ryhmäpäätöstä vähittäismyynnin alkoholiprosenttirajan korotuksesta.
– Emme ole tekemässä ryhmäpäätöstä, vaan jokainen äänestää haluamallaan tavalla, perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Leena Meri kertoo Verkkouutisille tekstiviestitse.
Hallituspuolueet ovat sopineet, että niiden kansanedustajat saavat vapaat kädet äänestää kaupassa myytävän alkoholin prosenttirajan korotuksesta, vaikka hallitus esittää sen nostamista nykyisestä 4,7 prosentista 5,5 prosenttiin. Sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintö laista on tulossa eduskunnan suureen saliin äänestykseen arviolta joulukuun puolivälissä.
– En oikein tiedä, miten tästä saatiin omantunnon kysymys, jota se ei minusta ole, vaan normaali lainsäädännöllinen asia. Se oli kuitenkin hallitukselle ainoa ulospääsytie, sillä tätäkin esitystä ei haluttu peruuttaa, Meri toteaa.
Hänen mielestään hallituksen toimintakyky on heikko, kun esityksen takana eivät ole edes kaikki hallituksen edustajat.
Perussuomalaisten eduskuntaryhmän varapuheenjohtajan Ville Tavio mukaan prosenttirajan korotukselle löytyy perussuomalaisista vahvaa tukea.
– Tuki prosenttikorotukselle on varsin vahvaa, koska olemme aina vastustaneet turhaa hyysäystä. Keskustelua kansanterveydellisistä uhista käydään silti vielä, Tavio kertoo Verkkouutisille tekstiviestitse.
Tavio arvioi, että prosenttirajan korotuksen vastustajia on ”korkeintaan muutamia”.
Perussuomalaisilla on 17 kansanedustajaa.