”Punakone murentaa eduskunnan arvovaltaa”

Kokoomusedustaja ihmettelee toistuvia välikysymyksiä.
Eduskuntatalo Helsingissä. LEHTIKUVA / MIKKO STIG
Eduskuntatalo Helsingissä. LEHTIKUVA / MIKKO STIG

Kokoomuksen kansanedustaja Tere Sammallahti ihmettelee oppositiopuolueiden tapaa käyttää välikysymystä pikkupolitikoinnin välineenä.

Hän viittaa uutiseen, jossa kerrotaan vihreiden, SDP:n ja vasemmistoliiton uudesta välikysymyksestä koskien hallituksen luonto- ja ilmastopolitiikkaa. Puolueiden mielestä hallitus on ollut kyvytön esittämään uskottavia keinoja Suomen ilmasto- ja luontotavoitteiden saavuttamiseksi.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Ja taas välikysymys, vaikka edellistä ei ole edes käsitelty loppuun!, Sammallahti ihmettelee.

Edellinen välikysymys oli tulossa täysistunnon äänestyksiin perjantaina.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Välikysymystä on perinteisesti pidetty oppositiopuolueiden järeimpänä välineenä, jolla pystytään selvittämään, nauttiiko hallitus eduskunnan luottamusta. Tällä vaalikaudella välikysymyksiä on tehty jo lukuisia.

– Punakone murentaa eduskuntainstituution arvovaltaa hurjaa vauhtia. Häpeällistä, Sammallahti jatkaa.

Mainos