Puoluejohtajat toivovat: Vuoden 1918 muistoa kunnioitettava sovinnon hengessä

Eduskunnassa pidettiin harvinainen yhteispuhe sisällissodan muistoksi.

Kaikki yhdeksän eduskuntapuolueen puheenjohtajaa pitivät tänään eduskunnassa yhteisen puheenvuoron vuoden 1918 muistoksi. Puheenjohtajat puhuivat eduskuntaryhmien suuruusjärjestyksessä.

Keskustan puheenjohtaja, pääministeri Juha Sipilä sanoi, että sisällissota aiheutti syvää kärsimystä ja jätti syvät jäljet suomalaiseen yhteiskuntaan. Sisällissota vaati noin 37 000 uhria.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Kokoomuksen puheenjohtaja, valtiovarainministeri Petteri Orpo sanoi, että puoluejohtajat ovat kokoontuneet sisällissodan muistohetkeen, koska he haluavat näin korostaa sovinnon, demokratian, yhteiskunnallisen tasa-arvon ja eheyden merkitystä, jotka luovat pohjan Suomen maalle.

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne sanoi, että puoluejohtajat toivovat, että vuoden 1918 muistoa kunnioitetaan sovinnon hengessä. Sisällissodan jälkeen tapahtunut yhteiskunnan eheytyminen on mahdollistanut Suomen nousun yhdeksi maailman kehittyneimmistä maista.

Sinisten puheenjohtaja, eurooppa-, kulttuuri- ja urheiluministeri Sampo Terho sanoi, että puoluejohtajat sitoutuvat noudattamaan demokratiaa päätöksenteossa, suojelemaan vaalien vapautta ja kunnoittamaan niiden tuloksia.

Poimintoja videosisällöistämme

Perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-aho sanoi, että puoluejohtajat haluavat pitää kiinni oikeusvaltiosta. Lakien kunnoitus ja riippumaton oikeuslaitos ovat toimivan yhteiskunnan perusedellytyksiä, eikä kukaan Suomessa saa ottaa oikeutta omiin käsiinsä.

Vihreiden puheenjohtaja Touko Aalto sanoi, että poliittisten ajatusten kirjo ja vapaus ilmaista mielipiteensä kuuluvat suomalaiseen demokratiaan. Puoluejohtajat ovat yhtä mieltä siitä, että erimielisyydet on ratkaistava kuuntelemalla ja keskustelemalla.

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson sanoi, että suomalaista yhteiskuntaa tulee kehittää rauhanomaisin keinoin. Puoluejohtajat tuomitsevat poliittisen väkivallan kaikissa muodoissaan.

Mainos - sisältö jatkuu alla

RKP:n puheenjohtaja Anna-Maja Henriksson sanoi, että puoluejohtajat eivät halua antaa tilaa vihalle ja eriarvoisuudelle, vaan he sitoutuvat vahvistamaan osallisuutta ja yhteenkuuluvuutta.

KD:n puheenjohtaja Sari Essayah sanoi, että on kaikkien yhteinen velvollisuus varmistaa, että suomalaiset eivät enää koskaan joudu kokemaan tuhoavaa vihaa ja sisällissodan kauhuja.

Puheen lopuksi pidettiin hiljainen hetki sisällissodan uhrien ja inhimillisen kärsimyksen muistoksi.

Mainos