Eduskuntapuolueiden puoluesihteerit arvioivat, että kunnissa kerättävä puoluetuki tulee muuttaa julkiseksi. Puoluesihteereiden toimikunta ehdottaa kuntalakiin lisäystä, joka velvoittaisi kuntia ilmoittamaan valtuustoryhmien ja puolueiden saaman tuen määrän.
Muuten nykyinen järjestelmä toimii hyvin, puoluesihteerit toteavat.
Kunnan- ja kaupunginvaltuustojen luottamushenkilöiltä peritään nykykäytännön mukaan vapaaehtoista ns. puolueveroa. Ne kerätään valtuutettujen kunnalta saamista kokouspalkkioista ja maksetaan puolueiden paikallisjärjestöille. Tuki tuli mahdolliseksi vuonna 2006, kun kuntalakia muutettiin.
Tuet voisi raportoida tilinpäätöksen yhteydessä tai muulla kunnan päättämällä tavalla, puoluesihteerit toteavat.
– Kaiken tuen tulisi olla läpinäkyvää ja tasavertaista.