Pitkään valmisteltu esitys niin sanotuista koronaviruksen pakkotesteistä saadaan todennäköisesti voimaan aikaisintaan huhtikuun alussa. Esitys menee vielä eduskunnan käsittelyyn.
Esityksestä kerrottiin sosiaali- ja terveysministeriön tiedotustilaisuudessa perjantaina.
Tartuntatautilakiin tehtävä muutos antaisi aluehallintovirastolle oikeuden velvoittaa esimerkiksi matkaaja pakolliseen ”terveystarkastukseen”, eli tässä tapauksessa koronatestiin. Esitys antaa oikeuden myös testata esimerkiksi jonkin tietyn työpaikan väki.
Pakkotestistä kieltäytyvälle voidaan määrätä rikoslain nojalla sakkoja tai korkeintaan kolmen kuukauden vankeusrangaistus.
Rajaliikenteen pakkotestausta on pidetty tärkeänä koronaepidemian torjunnan kannalta. Testit perustuvat nykyisellään vapaaehtoisuuteen, ja etenkin monien töihin Suomeen tulevien on havaittu kieltäytyvän testeistä ansionmenetysten pelossa.
Testistä voi esityksen mukaan vapautua esimerkiksi esittämällä todistuksen tuoreesta negatiivisesta testistä tai rokotuksesta taikka todistamalla, että on sairastanut viruksen.