Rakennusliitto: Ei Suomeen kehitysmaiden työvoimaa

Suomessa asuvilla ei ole mitään etusijaa päästä töihin, jos työnantajat saavat ottaa tekijät mistä päin maailmaa tahansa, varoittaa Rakennusliitto.

Rakennusliiton hallitus vetoaa työministeri Jari Lindströmiin (sin.), ettei Suomessa asuvien työttömien asemaa vaikeuttaisi entistään ja avattaisi maamme työpaikkoja koko maailmalle.

Liiton mukaan joukko eri puolueiden kansanedustajia on ryhtynyt hankkeeseen poistaakseen työlupien myöntämiseen liittyvän saatavuusharkinnan.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Tämä tarkoittaa, että huolimatta nykyisestä tai tulevasta massatyöttömyydestä, Suomessa asuvilla ei ole mitään etusijaa päästä töihin avoimiin työpaikkoihin. Työnantajat saavat ottaa tekijät mistä päin maailmaa tahansa, Rakennusliiton hallitus toteaa liiton tiedotteessa.

Rakennusliiton mielestä poliitikoilta näyttää kadonneen ymmärrys ja myötätunto Suomessa asuvia työtä tekeviä kohtaan.

– Meillä on tällä hetkellä puoli miljoonaa ihmistä työtä vailla. Suuri määrä nuoria ei ole päässyt koskaan ensimmäiseenkään työpaikkaansa. Ikääntyneiden mahdollisuus työllistyä käy koko ajan vaikeammaksi.

Poimintoja videosisällöistämme

Rakennusliiton mukaan ongelma kärjistyy, jos työvoimaa aletaan tuoda EU:n ulkopuolisista matalan elintason maista. Mahdollisuus saada pysyvä oleskelulupa EU:n alueelle on liiotn mielestä miljoonille ihmisille niin houkutteleva, että sen päälle maksettava palkka saa olla mitä hyvänsä.

Ulkomailta lähetettyjen työntekijöiden palkkoja ei liiton mukaan pystytä nykyäänkään juuri valvomaan ja kehitysmaista tulevien kohdalla se olisi täysin mahdotonta.

– Rakennustyövoima ulkomailta tulee aina vuokrayritysten kautta. EU-alueen välittäjät maksavat liian pientä palkkaa, teettävät ylipitkiä työpäiviä ja jättävät usein sosiaalivakuutusmaksut maksamatta. Työsuhdeturvaa ei ulkomaisella vuokratyöntekijällä ole. Välittäjä voi lähettää työntekijän kotiin milloin haluaa, Rakennusliitto kertoo.

Mainos - sisältö jatkuu alla

EU-alueen ulkopuoliseen rakennustyövoimaan liittyy liiton mukaan tätäkin suurempia ongelmia. Kehitysmaiden työntekijät joutuvat poikkeuksetta maksamaan välittäjälleen palkkion, yleensä ensimmäisen vuoden palkan. Ennen lähtöä raha joudutaan lainaamaan tai antamaan siitä vakuus, mikä liiton mukaan jättää työntekijän täysin välittäjänsä armoille.

– Työvoiman tuonnin täydellistä vapauttamista puuhaavat kansanedustajat suhtautuvat ylimielisesti työntekijöitä edustavien ammattiliittojen huoleen ja sanovat tietävänsä asiat paremmin, korostaa Rakennusliiton hallitus.

Rakennusliiton hallituksen mukaan kehitysmaiden rakennustyövoimaa välittäville järjestäytyneen rikollisuuden tavoin toimiville yrityksille ei pidä antaa pienintäkään jalansijaa Suomessa.

Mainos