Ratkaisevaa sote-lausuntoa odotetaan – ryhmät varautuvat kokoontumaan

Perustuslakivaliokunnan odotetaan saavan lausuntonsa valinnanvapauslaista valmiiksi.

Eduskunnan perustuslakivaliokunta on aloittanut kokouksensa tänään aamulla kello 8. Kello 10 jäsenet pitivät kokoustauon. Kokouksen takarajana on kello 13 alkava eduskunnan täysistunto.

Perustuslakivaliokunnan varapuheenjohtajan Tapani Töllin (kesk.) mukaan on mahdollista, että valiokunta saa tänään valmiiksi lausuntonsa valinnanvapaus- ja maakuntien rahoituslaeista.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Perustuslakivaliokunnan eilen iltapäivällä julkaistussa viikkosuunnitelmassa ei ole varattu aikaa valinnanvapaus- ja rahoituslain käsittelylle enää ensi viikolla.

Verkkouutisten tietojen mukaan kokoomuksen eduskuntaryhmä varautuu kokoontumaan tänään alkuiltapäivästä. Helsingin Sanomien mukaan myös muut eduskuntaryhmät valmistautuvat käsittelemään lausuntoa iltapäivällä.

Perustuslakivaliokunnan lausunto määrittää sote-uudistuksen jatkokäsittelyä. Poliittisesti kiinnostavinta on, mitä valiokunta lausuu niin sanotusta menorajoittimesta, jolla on tarkoitus varmistaa, että sote-uudistuksella saavutetaan kolmen miljardin euron säästöt vuoteen 2030 mennessä. Julkisuuteen vuodetun lausuntoluonnoksen mukaan valiokunta pitäisi menorajoitinta perustuslainvastaisena.

Poliittisesti merkityksellistä on myös se, mitä valiokunta linjaa valinnanvapauden voimaantuloaikataulusta.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Kokoomuksen puheenjohtajan, valtiovarainministeri Petteri Orpon mukaan kokoomuksen reunaehtoja uudistukselle ovat sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistaminen, hallitusohjelmassa sovittu maakuntapohja, lääkäriin pääsyn sujuvoittaminen eli valinnanvapaus ja kolmen miljardin säästöt.

Orpo sanoi Verkkouutisille alkuviikosta toivovansa, ettei menoleikkuria todeta perustuslain vastaiseksi.

Lue myös:

Tästä juridisessa arvioinnissa on kyse: Onko sote-menoleikkuri liian tiukka?

Mainos