Pääministeri Sanna Marinin (sd.) vasemmistohallitus on ajautunut historiallisen syvään toimintakyvyttömyyteen. Riidat värittävät hallituksen ja keskustan yhteiseloa, kirjoittaa kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen blogissaan.
– Keskellä vaikeita aikoja, energiakriisiä, Ukrainan sodan tapahtumia, Nato-prosessia ja pahenevaa vanhustenhoidon kriisiä, maamme on yhtäkkiä keskellä hallituskriisiä ja johtajuuskriisiä, Heinonen toteaa.
– Hallituksen toimintakyky ja päätöksentekokyky on ajautunut hetkessä nollaan, ja kun Marin ei enää olekaan voinut eteen tulleita ongelmia ratkoa vain lisärahaa eri hallituspuolueiden toiveisiin jakaen, niin johtajuutta tämä tilanne olisi huutanut.
Heinonen korostaa, että Marin on nopeasti törmännyt hallituksensa kanssa johtajuuskriisiin.
– Lista riidoista on pitkä, ja hallituspuolueet vuoron perään kytkevät niitä toinen toisiinsa. Lopputulema näyttää olevan se, että mikään asia ei enää etene.
– Kukaan ei enää kuitenkaan hallitusta halua kaataa, sillä se tarkoittaisi viiden kuukauden toimitusministeriöaikaa, sillä enää uusia eduskuntavaaleja ei ehdittäisi järjestää ennen normaalin aikataulun mukaisia (valtio-) päiviä.
Heinosen mukaan viiden kuukauden toimitusministeriökausi tarkoittaisi sitä, että keskusta olisi vasemmistohallituksen vankina vaaleihin asti ilman mahdollisuutta enää lypsää hallitukselta lisärahaa eri kohteisiin.
– Toimitusministeriö nimittäin voisi enää hoitaa ns. arjen juoksevia asioita, ja tällaiset lehmänkaupat ja siltarumpupolitikointi olisi silloin mahdotonta ja kiellettyä.
– Vihreät sen sijaan voivat vielä hallituksen jättää, sillä sen syrjähypyn vasemmistohallitus vielä kestäisi edes jollain tavalla toimintakykyisenä ja näin vihreät voisivat siirtyä oppositioon arvostelemaan hallituksen ponnettomuutta ja kunnianhimottomuutta heille tärkeissä asioissa.