Rikkovatko salien ja ravintoloiden sulut lakia? ”Turhia ja kohtuuttomia toimia”

Kokoomuksen Timo Heinosen mukaan rajoitettujen alojen epätietoisuus ja ahdinko vain pahenee.
Tyhjä kuntosali Helsingissä. LEHTIKUVA / ANTTI AIMO-KOIVISTO
Tyhjä kuntosali Helsingissä. LEHTIKUVA / ANTTI AIMO-KOIVISTO

Kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen kysyy, ovatko nykyiset tiukat kuntosalien ja ruokaravintoloiden rajoitukset lainvastaisia. Hän huomauttaa blogikirjoituksessaan, että esimerkiksi kuntosalit on suljettu kokonaan, vaikka Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL ei ole luokitellut niitä merkittävän koronariskin piiriin. Heinonen pitää tilannetta erikoisena.

– Nyt näitä kuntosalien sulkuja on päätetty edelleen jatkaa ja kolmas sulkujakso venyttää kuntosalien kiinnipitoajan jo kuuteen viikkoon. Kuntosalit menettivät vuoden tärkeimmän sesonkinsa ja näyttävät menettävän myös pitkälti koko alkuvuoden, Heinonen kirjoittaa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Hänen mukaansa kuntosaliyrittäjät ovat todellisessa ahdingossa. Kansanedustaja kertoo monien yrittäjien lomauttaneen koko henkilökuntansa ja ottaneen yhteyttä pankkeihinsa ja vuokranantajiinsa selviytyäkseen salin sulkemisen aiheuttamasta talousahdingosta.

– Ja kaikki eivät tule selviämään. Monet työntekijät jäävät myös työttömiksi ja aivan turhaan, Timo Heinonen jatkaa.

Kuntosalien suluista on tehty valituksia hallinto-oikeuksiin ja osassa maata sulkupäätöksiä on jo kumottu. Heinonen uskoo, tällaisia oikeuden ratkaisuja tulevan lisää.

– Näiden sulkutoimien kohdalla ei nimittäin näytä täyttyvän lainvaatimus toimien välttämättömyydestä ja oikeasuhtaisuudesta. Esimerkiksi yksin Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen tuli jo tammikuun alussa kuntosaleilta 26 valitusta Etelä-Suomen AVI:n sulkupäätöksistä. Valituksia on tehty myös Pohjois-Suomen ja Vaasan hallinto-oikeuksiin. Valitettavasti niiden käsittely on nyt ruuhkautunut ja sulkutoimien aiheuttamat haitat realisoituvat päivä päivältä pahemmin, kansanedustaja kertaa.

Ministeriön ohje taustalla

Timo Heinosen mukaan THL:n linjan kanssa ristiriidassa olevilta vaikuttavien kuntosalien sulkujen taustalla näyttäisi olevan sosiaali- ja terveysministeriön ohjeistus.

– Onko ohjauskirje saanut tai jopa käytännössä painostanut AVE:ja ja kuntia tekemään ehkä jopa lainvastaisia päätöksiä? Joka tapauksessa on selvää, että toimet eivät ole kohtuullisia eivätkä edes järkeviä.

Poimintoja videosisällöistämme

Hänen mukaansa tilanne menee koko ajan vaikeammaksi rajoitustoimet kohtuuttomammiksi ja vaikutuksiltaan kyseenalaisiksi.

– Nyt siis pitäisi tehdä toimia joilla on oikeasti vaikutusta koronan tilanteeseen eikä näin, että tehdään aivan turhia, mutta vaikutuksiltaan kohtuuttomia toimia. Ja tämä koskee niin liikuntaa ja urheilua, mutta myös esimerkiksi elokuvateattereita ja kulttuurialaa laajemminkin, Heinonen sanoo.

– Ja myös ruokaravintoloiden täyssulku kello 18.00 eteenpäin tuntuu kyllä täysin turhalta ja voi hyvin kysyä, että onko se lain mukaan edes välttämätöntä? Ja kun mitään apuja ei edes ole päätetty, niin epätietoisuus ja ahdinko vain pahenee, hän jatkaa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

LUE MYÖS:

”Jäätävän absurdia” – kuntoilijat hakevat kilpailulisenssejä päästäkseen salille

Mainos