Risikon mukaan Suomi haluaa osoittaa kunnioituksensa maan sodissa vuosina 1939-1945 isänsä ja/tai äitinsä menettäneiden sotaorpojen arvokkaasta uhrauksesta isänmaan puolesta.
Sosiaali- ja terveysministeriö ja sotaorpoja edustava Kaatuneitten Omaisten Liitto ovat käyneet viime vuosien aikana aktiivisesti keskustelua tavasta, jolla valtiovalta voisi tukea liittoa sotaorporekisterin laatimisessa ja tunnuksen hankkimisessa.
Tänä vuonna valtioneuvosto päätti Raha-automaattiyhdistyksen avustusten jaossa kohdentaa Kaatuneitten Omaisten Liitolle 98 000 euroa sotaorporekisterin kokoamiseen ja sotaorpotunnuksen antamiseen.
Tarkoituksena on, että Kaatuneitten Omaisten Liitto jakaa kaikille rekisteröityneille sotaorvoille todisteen heidän asemastaan sotaorpona. Liitto ja sotaorpoyhdistykset ovat tehneet viime vuosina paljon työtä kerätessään tietoja sotaorporekisteriin ja tuodessaan muutenkin sotaorpojen asemaan liittyviä kysymyksiä päättäjien tietoon.
– Olen ylpeä, että saan tänään olla luovuttamassa tätä kunnianosoitusta sotaorvoille. Sotaorvot kokivat kovan kohtalon ja ovat kantaneet sodan jättämää raskasta taakkaa mukanaan koko elämänsä. Kiitos selviytymisestänne ja elämäntyöstänne Suomen hyväksi, ministeri Risikko sanoi.