Eurooppa- ja omistajaohjausministeri Anders Adlercreutzin (r.) mukaan Venäjän aloittamaa hyökkäyssotaa Ukrainassa ei olisi, jos olisimme aiemmin viestineet diktaattori Vladimir Putinille hyökkäyksestä koituvista seurauksista.
Hän puhui aiheesta Eurooppanuorten linnaseminaarissa 19. elokuuta. Adlercreutzin mukaan Suomi on osana EU:ta ja yhdessä EU:n kumppanien kanssa vastannut Venäjän hyökkäyssotaan nopeasti, päättäväisesti ja yhtenäisesti.
Tätä yhtenäisyyttä on hänen mukaansa vaalittava ja sen varaan on rakennettava jatkossakin.
– Koska on myös selvää, että ennen sotaa varmuutta toimintakyvystä ei ollut. On myös enemmän kuin todennäköistä, että mikäli EU olisi ennen sotaa voinut päättää, että nämä ovat vastatoimemme, jos olisimme viestittäneet Putinille, että hanat katkeavat, putket tukitaan, ovi SWIFT-järjestelmään sulkeutuu, varat jäädytetään ja Ukrainaa tuetaan kaikin keinoin, niin sotaa ei olisi tullut, Adlercreutz sanoo.
– Jos olisimme ennen sotaa pystyneet itse kuvittelemaan mitä voi tapahtua, jos olisimme piirtäneet nämä skenaariot, jos olisimme olleet tarpeeksi toimintakykyisiä, niin väitän, että tätä sotaa ei olisi tullut, hän jatkaa.
Sotaa ei kuitenkaan vältetty, joten tässä tilanteessa Adlercreutzin mukaan tuen myöntämistä Ukrainalle on jatkettava.
– Me jatkamme Ukrainan tukemista – niin kauan kuin se on tarpeen.
”On todennäköistä, että jos olisimme ennen sotaa viestittäneet Putinille, että hanat sulkeutuvat, putket tukitaan, ovi SWIFT-järjestelmään sulkeutuu, varat jäädytetään ja Ukrainaa tuetaan kaikin keinoin, niin sotaa ei olisi tullut.”https://t.co/WAQsrX6sRm
— Anders Adlercreutz (@adleande) August 20, 2023