Ruotsi ei ollut varautunut koronapandemiaan, maan pääministeri Stefan Löfven myönsi SVT:n haastattelussa lauantaina.
– Valmiutemme ei ollut tarpeeksi hyvä, se on kyllä tullut kaikille ilmiselväksi monestakin aspektista, Löfven sanoi.
Löfvenin mukaan Ruotsissa vallitsee laaja poliittinen yksimielisyys huoltovarmuuden tehostamisesta. Kaikki puolueet kantavat vastuun Ruotsin valmiuden alasajosta kylmän sodan jälkeen, pääministeri sanoi.
Löfven kertoi haastattelussa Ruotsinkin ehkä joutuvan sulkemaan ravintoloita. Vastuu on ravintolayrittäjillä, pääministeri korosti.
– Useimmat ravintolat noudattavat sääntöjä ja turvaväliä. Mutta on myös niitä, jotka eivät tee näin, jotka eivät ole ymmärtäneet tai eivät piittaa tilanteen vakavuudesta, silloin otamme järeät keinot käyttöön.
Jos ravintola ei noudata sääntöjä ja kehotuksia, Löfven sanoi kannattavansa sen sulkemista.