Ruotsissa on tultu siihen tulokseen, ettei minkkitarhojen eläimiä tarvitse lopettaa koronaviruksen takia samaan tapaan kuin naapurimaa Tanskassa.
– Ruotsi määrää minkit pitämään etäisyyttä ja rajoittamaan kontakteja. En oikein tiedä, mitä tähän enää sanoisi, keuhkolääkäri ja Helsingin yliopiston professori Marjukka Myllärniemi kommentoi Twitterissä.
Hän viittaa uutisiin, joiden mukaan Ruotsissa on katsottu, että tavanomainen marraskuinen minkkien nahkominen ja sen jäljelle jäävien jalostuseläinten ”sosiaalinen eristäminen” riittää.
Koronavirusta on tähän mennessä löydetty ainakin kymmeneltä ruotsalaiselta minkkitarhalta. Tanskan kaltaista virusmutaatiota ei kuitenkaan ole havaittu.
Tanskassa tehtiin päätös kaikkien turkistarhojen minkkien lopettamisesta sen jälkeen, kun viruksen havaittiin levinneen eläimistä yli 200 ihmiseen. Tanskassa on löydetty koronatartuntoja jo yli 200 minkkitarhalta. Maassa on yhteensä 1[nbsp]100 minkkitarhaa. Ruotsissa tarhoja on vain noin 40.
Ruotsi määrää minkit pitämään etäisyyttä ja rajoittamaan kontakteja. En oikein tiedä, mitä tähän enää sanoisi. Ketjun perässä aftonbladetin juttu jos ette usko. https://t.co/9aEQWbEB1F
— Marjukka Myllärniemi (@myllarni) November 8, 2020