Ruotsin ulkoministeri: Irakin viranomaiset ovat epäonnistuneet

Tobias Billströmin mukaan Irakin edustuston asiainhoitaja kutsutaan puhutteluun.
Mielenosoittajia Ruotsin Bagdadin-suurlähetystön edustalla. LEHTIKUVA / AFP, AFP / LEHTIKUVA / AHMAD AL-RUBAYE
Mielenosoittajia Ruotsin Bagdadin-suurlähetystön edustalla. LEHTIKUVA / AFP, AFP / LEHTIKUVA / AHMAD AL-RUBAYE

Ruotsin ulkoministeri Tobias Billström on kommentoinut yöllistä mielenosoittajien tunkeutumista Ruotsin Bagdadin-suurlähetystöön.

– Tapahtunutta on täysin mahdotonta hyväksyä, ja hallitus tuomitsee jyrkästi nämä hyökkäykset, Billström sanoo julkilausumassaan.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Mielenosoituksen taustalla on Ruotsissa suunniteltu Koraanin poltto.

Ulkoministeri sanoo, että Irakin viranomaisilla on Wienin yleissopimuksen mukaan yksiselitteinen velvollisuus suojella diplomaattisia edustustoja ja diplomaattista henkilöstöä.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– On selvää, että Irakin viranomaiset ovat epäonnistuneet vakavasti tässä vastuussa, hän toteaa.

– Hallitus on yhteydessä Irakin korkean tason edustajiin, joille ilmaisemme tyrmistyksemme. Irakin Tukholman edustuston asiainhoitaja kutsutaan ulkoministeriöön samaa tarkoitusta varten.

Mainos