Elinkeinoministeri Mika Lintilän (kesk.) mukaan suomalaiset kotitaloudet ovat loistavasti onnistuneet pienentämään sähkön kulutusta tänä syksynä. Hän puhui aiheesta maanantaina Ylen A-studiossa.
Suomalaisia on kannustettu säästämään sähköä energiakriisin sekä sen myötä kallistuneen energianhinnan takia. Lintilän mukaan säästötarpeita on edelleen, mutta häneltä löytyy ymmärrystä myös suomalaisten arkeen.
– Sähkösaunassa saa saunoa! Saa toki!, Lintilä vastasi kysymykseen, saako sähkösaunassa saunoa edelleen.
Kantaverkkoyhtiö Fingridin Ylelle antamien ennakkotietojen mukaan suomalaiset nipistivät lokakuussa sähkön kulutusta kahdeksan prosenttia viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Syyskuussa päästiin seitsemään prosenttiin.
– Se on merkittävä määrä, Lintilä toteaa.