Suomen suurin palkansaajakeskusjärjestö SAK aloittaa yhteistoimintaneuvottelut toimintansa uudistamiseksi.
Tuotannollis-taloudellisista syistä käynnistettävät neuvottelut perustuvat edustajakokouksen päätöksiin järjestön lähivuosien toiminnasta ja liittojen keskusjärjestölle maksaman jäsenmaksun alentamisesta.
SAK:n uudistamisen suuntaviivoiksi edustajakokous on asettanut keväällä päättyneen uuden palkansaajakeskusjärjestön perustamishankkeen tavoitteet.
– Päivittämällä strategiamme vastaamme työelämässä ja yhteiskunnassa käynnissä olevaan murrokseen. Yhteiskuntavaikuttamisen terävöittäminen, kyky reagoida uuteen työhön ja työn teon muutoksiin sekä työehtosopimusjärjestelmän vahvistaminen ovat keskiössä, SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta kertoo.
Neuvottelut koskevat koko henkilöstöä ja kaikkia toimintoja. Alustavan arvion mukaan mahdollinen vähennystarve on enintään kymmenen henkilötyövuotta. SAK:n palveluksessa on tällä hetkellä 90 työntekijää.