SAK: Esitetyssä koulutussopimuksessa ei noudateta työlainsäädäntöä

Esitys koulutussopimuksesta puuttuu SAK:n mukaan työsuhteen perusasioihin.

SAK huomauttaa, että koulutussopimukseen ei opetus- ja kulttuuriministerille keskiviikkona jätetyssä selvityksessä sovellettaisi miltään osin työsopimuslakia tai työlainsäädäntöä, vaikka työntekijälle maksettaisiin alepalkkaa.

– Koulutussopimus antaa työnantajalle mahdollisuuden maksaa opiskelijalle haluamansa korvauksen ilman, että työssä oppijalla on työsuhde työnantajaan. Haavoittuvimmassa asemassa olisivat nuoret ja maahanmuuttajat, SAK:n työehtoasioiden päällikkö Annika Rönni-Sällinen arvioi tiedotteessa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

SAK muistuttaa voimassaolevasta periaatteesta, jonka mukaan koulutukseen liittyvästä työssä oppimisesta ei makseta palkkaa eikä siitä synny työsuhdetta.

– Työssä oppiminen on oikeasti oppimista, eivätkä oppijat voi korvata oikeaa työvoimaa. Esitys puuttuukin työsuhteen perusasioihin. Jos työntekijälle maksetaan vastiketta työstä, kyseessä on työsuhde, Rönni-Sällinen huomauttaa.

SAK kuitenkin painottaa, ettei se vastusta palkan maksamista työssä oppijalle. Tällöin on kyse työsuhteesta, ja työnantaja voi tehdä työntekijän kanssa oppisopimuksen. SAK:n mielestä pidempi työssä oppiminen tulisikin aina suorittaa oppisopimuksella.

SAK:n koulutuspäällikkö Mikko Koskinen kiittää opetus- ja kulttuuriministeriön tilaamaa selvitystä muilta osin.

– Nykyinen työharjoitteluviidakko avautuu hankalasti työpaikoilla. On erityisen hyvä, jos erilaisia työssä oppimisen muotoja yhdistetään kokonaisuudeksi ja samalla kevennetään työpaikan hallinnollista taakkaa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Koskinen pitää tervetulleena myös koulutuksen järjestäjän vastuun lisäämistä. Sillä voidaan hänen mukaansa varmistaa riittävä ohjaus opiskelijalle sekä se, että työpaikalla oppiminen vastaa tutkintovaatimuksia.

Lue myös:

Koulutussopimus halutaan osaksi ammatillista koulutusta

Mainos