– Viime vuonna vain noin kahdeksalle prosentille pitkäaikaistyöttömistä tarjottiin aktivointipalvelua. Miten palveluille käy tänä vuonna, kun pitkäaikaistyöttömien määrä on jatkanut edelleen kasvuaan, SAK:n työelämänasioiden johtaja Saana Siekkinen kysyy.
SAK haluaa vähentää työttömien aktiivisuuden valvontaa ja siitä rankaisemista, jotta TE-toimistot saisivat lisäresursseja.
– Omaehtoiseen koulutukseen pääsemistä tulisi helpottaa ja samalla karsia muita riskejä etuuden menettämiseen työttömyyden aikaisen opiskelun vuoksi. Työnhakijan tulisi voida päivittää osaamistaan omien tarpeidensa ja halujensa mukaan ilman, että se vaarantaa toimeentulon, Siekkinen painottaa.
Hän kannattaa ehdotusta eläketukiratkaisusta, joka myönnettäisiin poikkeuksellisen pitkään työttömänä olleille vähintään 60-vuotiaille työnhakijoille.
– Eläketuen myöntäminen vapauttaisi sekä TE-toimistojen että kuntien resursseja tarjota palveluita niille työnhakijoille, joilla on aidosti edellytyksiä sijoittua työmarkkinoille.
Jotta työttömyyden pitkittymistä voitaisiin ehkäistä jo ennalta, SAK velvoittaisi TE-toimistot tekemään kymmenen kuukautta työttömänä olleelle työnhakijalle arvioinnin hänen työ- ja toimintakyvystään.
– Työttömyyden pitkittymistä ehkäistään tehokkaimmin heti työttömyyden alussa. Henkilökohtainen tuki kouluttautumiseen tai työn löytämiseksi on osoittautunut siinä parhaimmaksi keinoksi, Siekkinen toteaa.
Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan yli vuoden työttömänä työnhakijana olleiden määrä on kasvanut vuodessa 16 600 hengellä. Kesäkuussa pitkäaikaistyöttömiä oli jo yhteensä 126 800.