SAK: Työehtosopimus on oikea paikka neuvotteluille paikallisesta sopimisesta

SAK:n puheenjohtajan Lauri Lylyn mielestä on luonnollista, että neuvottelut paikallisesta sopimisesta siirtyvät yömarkkinapöytään.

Hallitus luopui keskiviikkona paikallisen sopimisen edistämisestä erillisellä lainsäädännöllä. Paikallisen sopimisen toteuttaminen työ- ja virkaehtosopimusten kautta on ollut SAK:n ehto yhteiskuntasopimukselle.

– Työehtosopimus on oikea paikka paikallisesta sopimisen sisällöstä neuvottelemiselle ja sen kehittämiselle. Samalla paikallinen sopiminen on osa työehtoihin liittyviä sopimusneuvotteluja, jota se on ollut tähänkin asti, Lauri Lyly toteaa tiedotteessaan.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Hän arvioi, että hallituksen ilmoitus selkeyttää ja edesauttaa parhaillaan käytäviä työmarkkinaneuvotteluja.

Työmarkkinaosapuolet jatkavat SAK:n mukaan neuvotteluja työmarkkinasopimuksesta tiiviissä tahdissa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Lue myös:

Hallitus taipui paikallisessa sopimisessa

Näin hallitus linjasi paikallisesta sopimisesta

Mainos