SAK:n Jarkko Eloranta: Omavastuumalli heikentäisi työttömien toimeentuloa

SAK:n puheenjohtajan Jarkko Elorannan mielestä hallituksen toimeksianto oli työttömille ankara.

SAK:n hallitus on saanut tänään maanantaina selonteon työllisyystyöryhmän loppuraportista. SAK:n hallitus ei tehnyt päätöstä työllisyysryhmän muistion hyväksymisestä eikä hylkäämisestä, koska työryhmä ei saanut aikaiseksi yksimielistä esitystä.

– Olemme toistuvasti painottaneet, ettei SAK lähtenyt työryhmään karsimaan työttömien toimeentuloa, vaan nopeuttamaan työllistymistä. Ehdotettu työttömyysturvan uudistus kuitenkin heikentäisi toimeentuloa merkittävältä osalta työttömiä ja asettaisi heidät eriarvoiseen asemaan, SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta sanoo.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Työllisyysryhmä valmisteli esityksen työttömyysturvan aktiivimallista omavastuupäivillä. Verkkouutiset kertoo omavastuumallista tässä ja tässä jutussaan. Valtiovarainministeri Petteri Orpon (kok.) mukaan hallitus päättää etenemisestä työllisyysryhmän muistion pohjalta.

SAK ei pidä järkevänä suuntaa, jossa työttömyyteen liittyvää byrokratiaa lisättäisiin. Byrokratialoukkujen purkamiseksi SAK on esittänyt muun muassa karenssijärjestelmän uudistamista.

– Mihin unohtui työtön? On ongelmallista, että samaan aikaan ei ollut mahdollista tarkastella nykyistä karenssijärjestelmää, vaan tosiasiassa rakennetaan olemassa olevan rinnalle toista järjestelmää. Tämä monimutkaistaisi työttömyysturvaa entisestään.

Vaikka työllisyysryhmässä ei käyty karenssijärjestelmää läpi kokonaisuutena, työryhmä hahmotteli mallin, jolla työtön välttyisi kahdelta päällekkäiseltä karenssilta.

Poimintoja videosisällöistämme

Maan hallitus on jo päättänyt, että jatkossa jokainen työtön haastatellaan kolmen kuukauden välein. Työryhmän ehdotuksessa aktiivisuuden toteaminen olisi jäänyt työttömyyskassojen ja Kelan tehtäväksi ja täysin irralleen haastatteluista.

– Työttömyysturvan ja karenssien yksinkertaistamiseen olisi nyt erinomainen tilaisuus, kun työttömien palvelujen järjestämistä valmistellaan osana maakuntauudistusta, Eloranta huomauttaa.

Elorannan mukaan työryhmässä ei ollut löydettävissä uusia avauksia työttömien palvelujen lisäämiseksi. Ehdotusta ei voitu tehdä esimerkiksi koulutusmahdollisuuksien parantamisesta.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Tämä on huolestuttavaa tilanteessa, jossa työmarkkinoiden muutos hävittää ammatteja ja synnyttää tilalle uusia, Eloranta toteaa.

SAK:n puheenjohtaja muistuttaa myös, että osana kilpailukykysopimusta hallitus luopui ansiosidonnaisen työttömyysturvan 120 miljoonan euron lisäleikkauksesta. Lisäksi hallituksen edellinen ansioturvaan tekemä sadan päivän lyhennys on vielä eduskunnan käsiteltävinä, eikä sen vaikutusta työllistymiseen ole vielä todennettu.

Maan hallitus voi päättää toteuttaa työllisyysryhmän muistiossa esitellyn mallin joko kokonaan tai osittain siitä huolimatta, että työmarkkinajärjestöt eivät ole sitoutuneet malliin.

Mainos