SAK:n Matti Tukiainen jyrähtää: Yleissitovuuteen puuttuminen aiheuttaisi vakavan kriisin

SAK:n johtaja haluaa varoittaa hallitusta puuttumasta yleissitovuuteen.

– Yleissitovuuteen puuttuminen olisi kilpailukykysopimuksen vastainen toimenpide, joka aiheuttaisi vakavan kriisin hallituksen ja koko ay-liikkeen välille, SAK:n työ- ja elinkeinojohtaja Matti Tukiainen sanoi painokkaasti SAK:n työmarkkinaseminaarissa Rysäkarissa.

Hänen mukaansa asia huolestuttaa SAK:ta, koska ”merkittäviä voimia on liikkeellä”. Suomen yrittäjät ajaa yleissitovuuden heikentämistä ja kokoomuksen puoluekokous hyväksyi kesällä aloitteen yleissitovuuden poistamiseksi.

Mainos - sisältö jatkuu alla

SAK näkee, että paikallisen sopimisen edistäminen lakiteitse heikentäisi yleissitovuutta.

Hallituksen piirissä vallitsevan näkemyksen mukaan paikallista sopimista aiotaan edistää uudelleen, kun kilpailukykysopimuskausi päättyy syksyllä 2017.

Kilpailukykysopimuksen mukaan paikallista sopimista edistetään työehtosopimusten kautta. Lisäksi sopimuksen mukaan työlainsäädäntöä koskevat uudistukset valmistellaan kolmikantaisesti.

– Kiky-sopimuksen nähden meillä on ihan ehdoton tämä linja. Eikä linja yleissitovuudesta tule muuttumaan sen jälkeen, kun kiky-kausi päättyy, Tukiainen sanoi.Kysymys yleissitovuudesta on Tukiaisen mukaan keskeisimpiä periaatteita, joita ay-liikkeellä on, ja linja on yhteneväinen kaikissa palkansaajajärjestöissä.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– On ehkä ihan hyvä kertoa etukäteen, että jos tällaisia ehdotuksia teette, se on vakava kysymys. Enkä ryhdy nyt spekuloimaan, mitä ne toimenpiteet olisivat silloin.

Hän sanoi uskovansa, että istuva hallitus on oppinut kantapään kautta, miten työmarkkinoilla toimitaan.

Minimipalkkalainsäädäntö olisi Tukiaisen mukaan huomattavasti kapeampi turva työntekijälle kuin yleissitovuus, eikä sen vuoksi kelpaa yleissitovuuden tilalle.

Mainos