SAK:n mielestä hallitus on lisännyt työntekijöiden turvattomuutta

SAK:n haluaa kasvupalvelukokonaisuuden ja työttömyysturvan aktiivimallin uuteen valmisteluun.

SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta on pettynyt hallituksen päätökseen pitää kiinni työttömyysturvan aktiivimallista, joka SAK:n mukaan on kilpailukykysopimuksen vastainen.

– Hallitus päätti budjettiriihessä jatkaa työttömyysturvaa leikkaavan aktiivimallin valmistelua. Hallitus myös jatkaa muita valmisteluja, jotka lisäävät työttömien työnhaun seurantaa ankarien karenssien uhalla, Eloranta toteaa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Hänen mielestään voimavarat pitäisi suunnata rankaisemisen sijaan työttömien palvelujen parantamiseen.

– Työttömien aktiivisuutta voidaan tukea parhaiten lisäämällä henkilökohtaista palvelua mekaanisten karenssien ja etuusleikkauksien sijasta.

SAK ehdottaa edelleen, että hallitus ottaa yritys- ja TE-palvelut yhdistävän kasvupalvelukokonaisuuden uuteen valmisteluun ja uudistaa samalla myös työttömyysturvan työttömiä aitoon aktiivisuuteen kannustavaksi.

SAK:n mielestä talouden kasvaessa viisasta politiikka on panostaa koulutukseen ja ihmisten osaamiseen.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Hallituksen budjettiriihessä päättämät investoinnit osaamiseen ovat hyvä uutinen, mutta ne eivät riitä kuromaan umpeen syntynyttä koulutusvelkaa. Hallitus on muun muassa toteuttanut massiiviset noin 200 miljoonan euron leikkaukset ammatilliseen koulutukseen, Eloranta muistuttaa.

SAK:n hallituksen mukaan nykyhallitus on tekemillään päätöksillä lisännyt työntekijöiden turvattomuutta ja heikentänyt luottamusta tulevaisuuteen.

– Koeajan pidentäminen kuuteen kuukauteen ja takaisinottovelvollisuuden lyhentäminen irtisanomistilanteissa neljään kuukauteen ovat esimerkkejä hallituksen päätöksistä, joilla työntekijöiden suojaa työelämässä on heikennetty.

Mainos