Kansanedustaja Markku Eestilä (kok.) ei pidä Juha Sipilän (kesk.) hallituksen kaavailemia korotuksia sakkorangaistuksiin perusteltuina tai oikeudenmukaisena.
Korotusten tavoitteena on kasvattaa vuosittaista sakkotulojen määrää. Valtiontalouden parantaminen on kuitenkin todettu riittämättömäksi syyksi sakkojen korotukseen ja esitystä on tarkennettu lisäämällä kriminaalipoliittisia perusteluja.
– Minun mielestä kriminaalipoliittisia perusteita on keksitty, ei lisätty. Liikennevalvonta ja rahastus on pidettävä erillään, sen sanoo jo maallikonkin oikeustaju, kirjoittaa Eestilä yhteisöpalvelu Facebookissa.
Hän arvioi, että sakkojen pelko on lisännyt alinopeudella ajavien määrää ja aiheuttaa erityisesti peltipoliisien kohdalla turhia jarrutuksia. Eestilän mukaan autoilijaa rahastetaan kaikilla tavoilla.
– Sakotuskiimassa näyttää oikeus ja kohtuus unohtuvan.