Saksa yrittää toimia rauhanvälittäjänä Ukrainan kriisissä

Venäjän ja Ukrainan ulkoministerit tapaavat Berliinissä.

Saksan ulkoministeri Frank-Walter Steinmeier isännöi tänään keskiviikkona Ukrainan, Venäjän ja Ranskan ulkoministerit tapaamista Saksassa, kertovat kansainväliset uutistoimistot. Steinmeier toivoo, että Ukrainan hallitus ja Venäjä-mieliset kapinalliset taipuvat uuteen tulitaukoon.

Tapaamiseen osallistuvat Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov, Ukrainan ulkoministeri Pavlo Klimkin ja Ranskan ulkoministeri Laurent Fabius.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Ukrainan joukot aloittivat tiistaina hyökkäyksen kapinallisia vastaan, kun maan presidentti Petro Poroshenko julisti tulitauon päättyneeksi. Kapinalliset olivat tätä ennen rikkoneet tulitaukoa Poroshenkon mukaan.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Presidentti totesi, että hän ei suostu uuteen tulitaukoon, vaan haluaa päästä eroon ”parasiiteista”.

Yhdysvaltain ulkoministeri John Kerry vaatii Venäjää taivuttelemaan kapinallisia, jotta nämä ”laskevat aseensa, luovuttavat raja-asemat takaisin Ukrainan hallituksen hallintaan ja vapauttavat kaikki panttivangit”.

Kerry sanoo, että Yhdysvallat jatkaa yhdessä eurooppalaisten kumppaniensa kanssa Venäjän painostusta, jotta se lopettaa aseiden toimittamisen kapinallisille.

Mainos