Saksan armeija tähyää yhä enemmän ulkomaille – ”Vain humanitäärisistä syistä”

Saksan puolustusministerin Ursula von der Leyenin mielestä Saksan puolustusvoimien tulee vahvistaa läsnäoloaan kriisialueilla, kertoo Der Spiegel. Hän väläyttää myös eurooppalaisen puolustuksen kehittämistä.
Mainos - sisältö jatkuu alla

Saksan tuore puolustusministeri, Ursula von der Leyen (CDU) on kehottanut lisäämään puolustusvoimien kansainvälistä toimintaa. Hänen mukaansa Saksa ei voi katsoa sivusta kriisialueilla tapahtuvia murhia ja raiskauksia, vaan niihin pitäisi puuttua humanitäärisistä syistä.

Saksa harkitsee lisäävänsä joukkojaan Afrikassa. Von der Leyenin mukaan Keski-Afrikan verinen sota kristittyjen ja muslimien välillä saattaa sytyttää koko alueen tuleen. Puolustusministeri sanoo voivansa kuvitella myös lääkintäevakuointeja haavoittuneille sotilaille. Von der Leyen harkitsee myös joukkojen lisäämistä Malissa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Von der Leyen puhuu myös EU:n yhteisen puolustuksen puolesta. Hänen mukaansa olisi pitkällä aikavälillä hyväksi korvata kansalliset armeijat eurooppalaisilla joukoilla. Siihen on hänen mukaansa kuitenkin vielä pitkä matka. Silti hänen mielestään yhtenäiset asevoimat olisivat looginen jatkumo Euroopan sotilaalliselle yhteistyölle.

Mainos