Saksan liittokansleri Angela Merkel vaatii Yhdysvaltoja selvittämään, onko se värvännyt kaksoisagentin vakoilemaan Yhdysvaltojen hyväksi.
– Jos väite on totta, se on selvästi ristiriidassa sen kanssa, mitä minä pidän luottamuksellisena yhteistyönä kumppaneiden kanssa, Merkel sanoi Kiinassa, kertoo Financial Times.
Saksan viranomaiset pidättivät viime viikolla 31-vuotiaan miehen, joka työskenteli Saksan tiedustelupalvelussa. Mies myönsi, että hän keräsi tietoa Yhdysvalloille.
Saksan ulkoministeri Heiko Maas on ottanut asiaan vielä kovemmin kantaa kuin Merkel.
– Yhdysvaltain on kunnioitettava lakia niin kuin muidenkin.
Saksan ja Yhdysvaltain välit kiristyivät jo viime vuonna, kun Yhdysvaltain tiedustelupalvelussa työskennellyt Edward Snowden paljasti, että Yhdysvallat on kuunnellut Merkelin puhelinta.