Saksan johto kuumana Yhdysvalloille kaksoisagentin takia

"Yhdysvaltain on kunnioitettava lakia niin kuin muidenkin."

Saksan liittokansleri Angela Merkel vaatii Yhdysvaltoja selvittämään, onko se värvännyt kaksoisagentin vakoilemaan Yhdysvaltojen hyväksi.

– Jos väite on totta, se on selvästi ristiriidassa sen kanssa, mitä minä pidän luottamuksellisena yhteistyönä kumppaneiden kanssa, Merkel sanoi Kiinassa, kertoo Financial Times.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Saksan viranomaiset pidättivät viime viikolla 31-vuotiaan miehen, joka työskenteli Saksan tiedustelupalvelussa. Mies myönsi, että hän keräsi tietoa Yhdysvalloille.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Saksan ulkoministeri Heiko Maas on ottanut asiaan vielä kovemmin kantaa kuin Merkel.

– Yhdysvaltain on kunnioitettava lakia niin kuin muidenkin.

Saksan ja Yhdysvaltain välit kiristyivät jo viime vuonna, kun Yhdysvaltain tiedustelupalvelussa työskennellyt Edward Snowden paljasti, että Yhdysvallat on kuunnellut Merkelin puhelinta.

Mainos