Sampo Terho iloitsee EU-sovusta: Maihinnousukeskukset kaikkien etu

Eurooppaministerin mielestä EU-huippukokoukssa otettiin ensiaskel kohti järkevää turvapaikkapolitiikkaa.

Eurooppa-neuvosto pääsi viime yönä sopuun EU:n uusista maahanmuuttolinjauksista. Siniset ovat innoissaan, että puolueen ajama tavoite turvapaikkahakemusten käsittelystä EU:n ulkopuolella etenee.

– Tämä on historiallinen ensiaskel kohti järkevämpää turvapaikkapolitiikkaa, eurooppa-, kulttuuri- ja urheiluministeri Sampo Terho (sin.) iloitsee tiedotteessaan.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Tätä siniset ovat ajaneet ja Suomen hallitus tuki EU:n omaksumaa järkevää linjaa. Maahanmuuton ongelmien ratkaiseminen on EU:n elinehto. Ensi kertaa minun elinaikanani maahanmuuttopolitiikassa tehdään nyt päätöksiä, jotka vievät asioita parempaan, eikä aina vain huonompaan suuntaan, Terho sanoo.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Eurooppaministerin mukaan kehitteillä olevien maihinnousukeskusten tarkoituksena on vähentää turvapaikkajärjestelmän väärinkäyttöä ja heikentää ihmissalakuljettajien bisnestä, joka on johtanut tuhansiin hukkumiskuolemiin Välimerellä.

– Tämä ratkaisu on kaikkien osapuolten etu. Maahanmuutosta tulee hallitumpaa, järjestelmän väärinkäytökset vähenevät, ihmissalakuljettajien likainen bisnes joutuu vaikeuksiin, EU-kansalaisten turvallisuus kohenee ja EU:n sisäinen vapaa liikkuvuus pelastuu, Terho luettelee.

Terhon mukaan ”järki voitti” ja nyt on tärkeää jatkaa päättäväisesti toimeenpanoon.

Mainos