Kokoomuksen varapuheenjohtaja Janne Sankelo sanoo, että peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardsonin (sd.) esitys sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen (sote) valmistelussa ei ole ollut paras mahdollinen.
– Tuli sellainen taiteellinen vaikutelma, että asiat eivät ole olleet parhaalla mahdollisella tavalla hallinnassa, Sankelo sanoo.
Toisaalta hän antaa tunnustusta Guzenina-Richardsonille siitä, että asiat ovat edenneet koko ajan.
Sankelon mielestä oli luontevaa, että SDP vaihtoi ministereitään varsin pian sen jälkeen, kun sote-ryhmä sai oman esityksensä valmiiksi.
– Edellisen ministerin sarka tuli valmiiksi. Jos kierrätystä olisi venytetty, SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen olisi joutunut kyllästymiseen asti kertomaan, miksei ole kierrätetty. Tämä rauhoittaa demareiden hallitustyötä, mikä on myönteinen asia.
Hän korostaa, että kokoomus ei puutu SDP:n ministerivalintoihin, vaan se on demareiden asia.
Guzenina-Richardsonin seuraaja Susanna Huovinen (sd.) joutuu Sankelon mielestä tiukkaan paikkaan.
– Sote-uudistuksessa on askelmerkit asetettu paikoilleen, nyt ne pitää viedä läpi.
Toinen lähtevä ministeri on Jukka Gustafsson (sd.). Sankelon mielestä hänenkään lähtönsä ei ole yllätys.
– Gustafsson on ollut mies paikallaan, Sankelo arvioi.
Gustafssonin tilalle hallitukseen nousee Pia Viitanen (sd.). Hän perii asuntoministerin salkun Krista Kiurulta (sd.), joka siirtyy opetusministeriksi.