Kansanedustaja Kimmo Sasi (kok.) kirjoittaa blogissaan, että lapsiin kohdistuvia menosäästöjä pyrittiin kehysriihessä välttämään, mutta ”lapsilisien kokonaissumma on niin suuri, että sitä oli vaikea jättää kokonaan koskemattomaksi”. Lapsilisää maksetaan Sasin mukaan yli miljoonalle lapselle lähes 1,5 miljardia euroa.
Hallitus päätti kehysriihessä yksimielisesti lapsilisien leikkaamisesta 110 miljoonalla eurolla. Sasi pitää leikkausten sijaan ehdotettua lapsilisien verotusta ongelmallisena.
”Koska meillä ei ole perheverotusta, vaan yksilökohtainen verotus, pitäisi lapsilisä katsoa lapsen tuloksi. Silloin verotettavaa tuloa ei kertyisi lainkaan.”
Useat sosiaalituet ovat Sasin mukaan myös verovapaita. ”Jos lapsilisää alettaisiin verottaa, olisi perusteltua, että samalla laitettaisiin myös mm. toimeentulotuki ja asumistuki verolle. Näin suuri vihreiden esittämä remontti vaatii kuitenkin perusteellisen valmistelun ja tulonjakovaikutusten arvioinnin”, hän kirjoittaa.
Sasin mukaan on kuitenkin perusteltua, että eduskunnan valtiovarainvaliokunta vielä arvioi kehyspäätöksen vaikutukset lapsiperheiden toimeentuloon.