Saudi-Arabia korvaa ulkomaiset työntekijät kotimaisilla

Asetettujen rajoitusten ja kuukausittaisten verojen uskotaan ajavan satoja tuhansia siirtotyöläisiä maasta.

Saudi-Arabiassa kruununprinssi Mohammed bin Salman pyrkii parantamaan kansalaisten työllisyyttä ajamalla työmarkkinoiden ”saudisaatiota”, kertoo The Economist. Tavoitteena on korvata ulkomaista työvoimaa kotimaisella ja laskea työttömyys nykyisestä 13 prosentista kymmeneen prosenttiin vuoteen 2022 mennessä.

Etenkin nuoria pyritään saamaan toimenpiteillä mukaan työelämään, sillä lähes puolet heistä on tällä hetkellä työttömänä. Tällä hetkellä Saudi-Arabiassa on noin kahdeksan miljoonaa siirtotyöläistä, joista enemmistö on kouluttamatonta. Bin Salmanille kansan työllistäminen ja elämänlaadun parantaminen on kuitenkin kriittisempää kuin aiemmille hallitsijoille, sillä hänen ajamansa suuret reformit ovat tehneet hänestä riippuvaisemman kansansuosiosta.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Varatyöministeri Ahmed Kattan onkin asettanut tavoitteen saavuttamiseksi siirtotyöläisille kuukausittaisen veron, joka maksetaan jokaisesta perheenjäsenestä. Lisäksi ulkomaalaisten työskentely on kielletty kahdellatoista toimialalla. Myös vakuutusten hinnat ja muut liittyvät kustannukset ovat nousseet.

Viranomaiset uskovat, että toimenpiteet ajavat jopa 700 000 siirtotyöläistä pois maasta vuoteen 2020 mennessä. Jotkut uskovat suurempiinkin määriin, sillä marraskuun jälkeen maassa on pidätetty jo 800 000 laitonta siirtolaista. Heistä 200 000 on tähän mennessä karkotettu.

Yrityksille muutos ei kuitenkaan ole helppo. Suurin osa siirtotyöläisistä työskentelee yksityisellä sektorilla, jotka ovat riippuvaisia halvasta työvoimasta. Kotimainen työvoima ei myöskään ole aina parempaa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

”Sen sijaan että he palkkaisivat saudeja, jotka maksavat enemmän ja tekevät vähemmän, joka kolmas yritys saattaa lopettaa ennemmin toimintansa”, Kattan sanoo.

 

 

Mainos