Tasavallan presidentti Sauli Niinistö tapasi tänään Naton pääsihteerin Jens Stoltenbergin Brysselissä. Stoltenberg sanoi arvostavansa sitä, että Niinistö on ensimmäisenä Suomen presidenttinä vieraillut Naton päämajassa.
– Taidamme olla samaa mieltä siitä, ettei ole viimeinen kerta, Niinistö sanoi.
Niinistö puolestaan toivotti Stoltenbergin tervetulleeksi Suomeen ensi vuonna, jolloin Suomi viettää itsenäisyyden satavuotisjuhlaa.
Stoltenberg totesi lehdistötilaisuudessa, että Suomi on yksi Naton läheisimmistä kumppaneista ja että Suomi osallistuu Naton operaatioihin muun muassa Afganistanissa.
Naton pääsihteeri sanoi Suomen ja Naton kehittäneen läheisen yhteistyön, jota nyt laajennetaan koskemaan muun muassa tiedonvaihtoa kyberuhista. Stoltenberg ja Niinistö keskustelivat myös ilmaturvallisuudesta Itämeren alueella. He pitivät läpinäkyvyyttä elintärkeänä.
Niinistö sanoi Suomen olevan Naton toiminnallinen yhteistyökumppani.
– Olemme valmiita jatkamaan ja syventämään kumppanuuttamme, Niinistö sanoi.
Niinistön mukaan Suomi tukee kaikkia toimia, jotka tähtäävät jännitteiden vähentämiseen kansainvälisesti ja erityisesti Itämeren alueella, missä kehitys ei ole ollut viime kuukausina positiivista.
Niinistö toivoo Trumpin jatkavan rakentavalla linjalla Euroopan suuntaan
Niinistöltä kysyttiin, tekeekö Donald Trumpin valinta Nato-jäsenyyden enemmän vain vähemmän houkuttelevaksi Suomelle ja vaikuttaako valinta vakauteen Itämeren alueella.
Niinistön mukaan Nato-jäsenyys ei riipu yhdestä ihmisestä, vaikka se olisikin Yhdysvaltain presidentti. Niinistö sanoi, ettei hän usko Trumpin valinnalla olevan vaikutusta Suomessa. Hän huomautti, että tänä aamuna Trumpin kuultiin jo puhuvan aiempaa rakentavammin.
– Toivomme, että hän jatkaa sillä linjalla Euroopan, Euroopan unionin ja Naton suuntaan, Niinistö sanoi.
Stoltenberg sanoi, että hän haluaisi tavata Trumpin niin pian kuin mahdollista ja että hän kutsuu Trumpin Naton huippukokoukseen Brysseliin ensi vuonna. Puhelinkeskustelun Stoltenberg yrittää järjestään Trumpin kanssa niin pian kuin mahdollista.
Stoltenbergin mukaan Yhdysvaltojen sitoutuminen Natoon ja Eurooppaan on ollut järkkymätöntä lähes 70 vuoden ajan. Hän sanoi uskovansa, että Yhdysvallat on edelleen sitoutunut Natoon ja Eurooppaan.
– Kaksi maailmansotaa osoittaa, että vakaus Euroopassa on tärkeää myös Yhdysvalloille, Stoltenberg muistutti.
Niinistö sanoi luottavasti siihen, että Yhdysvallat pitää sanansa ei vain Natolle vaan myös kansainväliselle yhteisölle. Niinistö totesi kuitenkin, että Euroopan maiden pitäisi herätä ja ottaa enemmän vastuuta omasta turvallisuudestaan.
– Sitä ainakin Suomi on tehnyt, Niinistö sanoi.
Sekä Niinistö että Stoltenberg painottivat, että myös dialogin jatkaminen Venäjän kanssa on tärkeää.