Sauli Niinistö paljastaa IS:lle: Näin Turkin presidentti oli luvannut

Tasavallan presidentin mukaan Erdogan suhtautui vielä huhtikuussa puolustusliiton jäsenyyteen myönteisesti.
Sauli Niinistö. LEHTIKUVA / RONI LEHTI
Sauli Niinistö. LEHTIKUVA / RONI LEHTI

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö paljastaa Ilta-Sanomien haastattelussa, miten hänen ja Turkin presidentti Recep Tayyip Erdoganin välinen puhelinkeskustelu huhtikuussa eteni.

Niinistön mukaan vielä tuolloin Erdogan suhtautui Suomen Nato-jäsenyyteen myönteisesti.

Mainos - sisältö jatkuu alla

– Hän otti itse esille aika pitkän keskustelun päätteeksi, että haette Nato-jäsenyyttä, sitä katsomme suotuisasti, we will assess it favorably, Niinistö sanoo IS:lle.

Sittemmin Turkki on ottanut jyrkemmän kannan ja Erdogan on uhannut estää Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyyden. Turkki on muun muassa vaatinut, että Kurdistanin työväenpuolue PKK:ta edustavat etsintäkuulutetut henkilöt on palautettava Turkkiin.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Niinistön mukaan Suomen on erittäin vaikea neuvotella kysymyksistä, jotka pohjautuvat kansainvälisiin ihmisoikeussopimuksiin.

Turkin vaatimukset kohdistuvat ensisijaisesti Ruotsiin. Niinistö ei näe mahdollisena vaihtoehtoa, että Suomi etenisi Nato-prosessissa yksin tai vetäisi hakemuksensa pois.

– En näe sellaista tilannetta. Uskon, että tämä ratkeaa, kuten tämän tyyppiset asiat ovat aina ratkenneet, Niinistö sanoo IS:lle.

Mainos