Sauli Niinistö Ylellä: Donald Trump ymmärtää ympäristön ongelmia

Presidentti pitää myönteisenä, että Suomea on pidetty yhtenä mahdollisena paikkana huipputapaamiselle.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistön mukaan Suomi isännöi mielellään kaavailtua Pohjois-Korean huipputapaamista. Hän kuitenkin epäilee, ettei kukaan vielä tiedä missä kokous lopulta tullaan järjestämään.

– Se on ihan kiva, että Suomi muistetaan ainakin mainita. Se on toinen juttu, missä kokous todella pidetään. Tuskinpa sitä kukaan vielä tietää, Sauli Niinistö arvioi Ylen Ykkösaamussa.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Niinistön mukaan keskusteluyhteyden kehittymiseen ovat saattaneet vaikuttaa sekä Pohjois-Korean omat toimet, että kansainvälisessä politiikassa poikkeuksellisen voimakas kielenkäyttö. Hän ei kuitenkaan halua lähteä arvioimaan, miksi maa haluaisi luopua nyt ydinaseistaan.

– Tuo on varmaan ihan relevantti kysymys, se vaan pitäisi esittää Kim Jong-unille.

Presidentti arvioi alueesta käymiään keskustelujaan Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin kanssa. Niinistön arvion mukaan Trump ymmärtää kyllä ympäristön ongelmia, mutta esitykset eivät saa olla ristissä hänen kannattajilleensa esittämien tavoitteiden kanssa. Niinistö aikoo käydä keskusteluja konkreettisista toimista sekä Venäjän, että Yhdysvaltain kanssa.

– Kyllä minulla on tarkoitus vähän sellaista ristiinkeskustelua käydä.

Mainos - sisältö jatkuu alla

Ilmastokysymyksiä presidentti pitää kohtalonkysymyksenä ihmiskunnalle. Mahdollista arktista huippukokousta olennaisempana Niinistö näkee sen, että asioita saadaan eteenpäin.

– Parempi että on jonkinlainen alku, kun ei ollenkaan.

Mainos