Kansanedustaja Tarja Filatovin (sd.) mukaan kunnissa ja tulevassa maakuntahallinnossa on välttämätöntä tunnistaa paremmin järjestöjen erityispiirteet. Hänen mukaansa julkinen ja yksityinen sektori sekä järjestöt voivat toimia yhteistyössä erilaisten sosiaali- ja terveysalan ongelmien ratkaisemiseksi.
– Tilaaja-tuottajamalli ei vapaaehtoistoiminnassa toimi. On löydettävä uusia kumppanuuden malleja, hän sanoo tiedotteessaan.
Filatovin mukaan vapaaehtoistoimintaa ei voi yhtiöittää, kilpailuttaa tai tilata. Järjestötoimintaan panostettu julkinen veroeuro tulee hänen mukaansa kuitenkin monin verroin takaisin, sillä kansalaisjärjestöt ja vapaaehtoistoiminta edistävät hyvinvointia ja tuottavat yhteiskunnallista hyötyä.
– Siinä saa ystäviä, hyvää mieltä ja rakennetaan yhteiskunnallista yhteistä hyvää.
Filatovin mielestä järjestöjen työtä ei saa hukata markkinoille sote-uudistuksessa.
– Järjestöt tekevät työtään lähellä kansalaisten arkea. Puolustavat ihmisten palveluiden saatavuutta ja ehkäisevät eriarvoistumista. Sosiaali- ja terveysjärjestöjen toiminnassa painottuu kaikkein heikoimmassa asemassa olevien ihmisten tarpeet.