SDP:n kansanedustaja Joona Räsäsen mukaan Petteri Orpon (kok.) hallitus ei ole onnistunut tavoitteissaan.
– Orpon oikeistohallitus latoi kunnianhimoiset lupaukset kauden alussa pöytään: 100 000 uutta työpaikkaa, joista 60 000 ensimmäisenä vuonna. Velkaantuminen loppuu, Räsänen luettelee tiedotteessa.
Ensimmäisen vuoden tulokset ovat tulleet.
– Työttömyys on noussut toiseksi nopeimmin kaikista EU-maista. Työttömyysaste on nyt kolmanneksi korkein heti Espanjan ja Kreikan jälkeen. Samalla valtionvelka kasvaa 25 miljardia kahden ensimmäisen vuoden aikana, Räsänen kirjoittaa.
Hänen mukaansa ei ole ihme, että luottoluokittajat menettävät luottamuksen hallitukseen maan talouden ja työllisyyden hoidossa, saati suomalaiset.
– Hallitus selittää huonoja lukuja yleisellä taloustilanteella, jossa kaikki kauppakumppanit ovat yhteisessä veneessä. Muualla Euroopassa työttömyys ei kuitenkaan ole kasvanut. Mutta Suomessa se kasvaa lähes ennätystahtia, Räsänen kirjoittaa.
Räsäsen mielestä tulokset puhuvat karusti puolestaan.
– Hallitus vie Suomea väärään suuntaan. Pääministeri Orpon pitäisi olla tilivelvollinen suomalaisille: Miten suurista puheista huolimatta voi näin huonosti mennä?, Räsänen kysyy.
Hänen mukaansa mitään johtopäätöksiä tuskin on odotettavissa.
– Sen sijaan että hallitus ottaisi itse vastuun, niin jälleen kerran on odotettavissa, että milläköhän verukkeella Orpo ja [Riikka] Purra (ps.) yrittävät kääntää tämänkin saldon edellisen hallituksen syyksi, Räsänen päättää.